duminică, 23 februarie 2014

Costel Cristea: Serile XXL... pline de farmec şi nonconformism


Bună seara, dragă prietene,
Iata că minunea pare să ocolească banala dar tradiţională zicere – că nu ţine mai mult de trei zile, Clubul XXL reînviind într-o atmosferă optimistă, veselă, plina de farmec, cultură şi nonconformism, în inima capitalei, foarte aproape de locul unde, cu ani în urmă, naşterea sa a uimit prin noutate, strălucire şi dispariţie fulgerătoare.
De ce şi cum nu ştiu să-ţi spun, dar amintirile, devenite uneori legende, stârnesc şi astăzi curiozitatea, amplifică până la superlativ adevărul şi atrag, ca floarea de cireş în luna mai, foste şi actuale mărimi XXL - gabarite corporale depăşite,  slujitori ai culturii şi artei, doritori şi doritoare de voie bună. 
Cu modestia ce mă caracterizează şi pe care ţi-am dovedit-o în dese rânduri ( bună, nu!), deci plin de voie bună, şi cu inima strânsă de subţirimea taliei dar şi a ghesului creativ ( iară bună) am dat curs invitaţiei, şi vineri 14.02, însoţit desigur, am poposit la Hanul Negustorilor, pe Academiei, dând bineţe doamnei Elena Toma- cunoscută ţie din emisiunile radio “ Voci nemuritoare “ şi din alte asemenea isprăvi comune – şi domnului Marian Ilie ( gabarit depăşit de înălţime mică, straşnic condeier şi fost diplomat militar) amfitrionii seratei. Ce a fost în acea seară, greu de imaginat şi de povestit. Doamne cu mobilier de mahom ( peste 120 Kg) cum le place să spună, foste miss XXL sau candidate la coroană cu ani în urmă şi pline de speranţă prezentă şi viitoare, strălucind  de umor, farmec şi talent în ale graiului şi ale scrisului, muzică, poezie si prelegeri omagiale poetului român Grigore Vieru ( 14 Feb. ziua de naştere a marelui dispărut),  lansare de carte “ Noaptea nu va mai fi acolo” – Elena Toma şi “ A doua scrisoare a III - a” – Marian Ilie, scritori şi scriitoare, conducători de publicaţii şi fundaţii, toţi şi toate au făcut ca seara să se ducă mult în noapte.
 Am plecat şi ne-am reântors vineri 21.02. din şi în Hanul Negustorilor, cu sufletele încărcate de frumos şi de bună voie, să negociem cu timpul pentru a fi mai generos cu noi.  Spre surprinderea noastră, ieri seară, neanuntându-ne prezenţa, am găsit cu mare greutate un loc în templul artei mărimilor XXL. Din nou artă, muzică, poezie şi multă, multă voie bună. S-au înmânat premiile Naţiunea 2013, s-a lansat  volumul “ Aceeaşi lună peste sat” – Florentina Loredana Dalian, scriitoare cu 15 premii la diverse festivaluri sau concursuri în ţară şi străinatate şi s-a inaugurat expoziţia de pictură  Ana  Raneti.
 

Dragă prietene, minunea continuă în fiecare  vineri seară, la Hanul Negustorilor, intrarea liberă, unde Clubul XXL – clubul oamenilor excepţionali – mărimi excepţionale, şi-a redeschis porţile sub deviza :
Adevarata frumuseţe nu are vârstă, greutate, înalţime. Ea este spirit ce dăinuie”.
Aşa au fost şi aşa vor fi serile de vineri, unde, dacă ai plăcerea, poţi fi prezent. Şi dacă mi-am permis în cele de mai sus expresii precum “ gabarit depăşit” ,“ mobilier generos”etc, aşa le-am auzit acolo, spuse de actriţe, scriitori si scriitoare, fără ironie şi prejudecăţi, de oameni de talie mare sau mică, cu mintea întreagă şi sufletul curat. Îţi trimit câteva instantanee, aşa cum imi este obiceiul.
Cu simpatie, Costel Cristea

Un comentariu:

  1. Declarație de martor

    Am pus, la Negustori, frăție
    De-o minunată nebunie
    Au fost - se vede de departe
    Două idile între arte
    Cu muzică și poezie
    Cum multe vor mai fi să fie
    A fost cu cântec - nu și joc
    Puțină bere, vin deloc
    Ceva cafea sau limonadă
    Și multă apă d'aia fadă...

    Eu menestrel umblat, candriu
    Mă tot uitam la cel hangiu
    Era și vesel, dar și trist
    Ca n-a venit niciun artist
    Din ăia care știu să bea
    Ca el, în tinerețea sa
    Când golea iute o carafă
    Juma' pe gât, juma' pe ceafă
    Și împărțea voios biștari
    La chelneri și la lăutari...

    M-am dus la el. Nene Hangiu
    Iți știu trecutul și mi-l știu
    Dar azi sunt vremi de vremea rea
    Nu-i cu folos ca dumneata
    Să plângi cu coatele pe masă
    În noaptea asta furtunoasă
    E sărăcie primprejur
    Ne-am cherchelit cu calambur
    Nu vezi, s-a îmbătat o țară
    De-atât cocktail de apă chioară
    Mai ai răbdare nițeluș
    C-am să ți-i iau eu la frecuș
    Pe hoții ăștia șarlatani
    Ce-au tot ciordit atâția ani
    De nu ne-a mai rămas nimic
    Așteaptă și 'mata un pic
    C-am pregătit - s-avem pardon -
    O Constituție beton
    Cu care, nene, pe cuvânt
    Vom da cu ăștia de pământ
    De va fi vai de mama lor...

    Vom fi din nou "întreg popor"
    O largă clasă de mijloc
    Și-atunci ne-om aduna la joc
    Artiști vestiți, oameni cu carte
    Să preamărim sfintele arte
    Cu un Cotnari, c-un Murfatlar
    Cu o friptură la grătar
    Cu-o țuică bună, c-un cârnat
    Ca-n vremile de altădat'...

    Ne va aduce-aici nesațiul
    De n-ai să ai matale spațiul
    Trebuitor pentru chiolhan
    Ai să-ți clădești un Mare Han
    Și-n acel Han al Artelor
    Vei prospera, vei avea spor
    Că, îmboldit de-atâta boom
    Sponsoriza-vei un volum
    Cu amintiri din vechiul han
    Al negustorilor sărmani
    Rătăcitori în bejenie...

    - Ah, ce tranziție șpanchie
    Făcută pentru fripturiști
    De te și miri că mai exiști
    Că tu, un nobil negustor
    Ești sclavul la cheremul lor
    Iar eu artist cu ceva cheag
    Cu mine zilele îmi trag
    De azi spre mâine și neant
    Într-un spectacol delirant
    Din care, îmboldit de crez
    Din când în când mai evadez
    Și vin la tine cu amicii
    - Ne facem reciproc servicii
    Cu-aceste seri de rit sublim
    Prin care supraviețuim...

    Marian Ilie

    RăspundețiȘtergere

NOTĂ: Blogul NU răspunde pentru articolele publicate, opiniile postate la rubrica Comentarii, responsabilitatea formulării acestora revine, integral, autorului articolului, comentariului.